Teknikcolleges uppdrag handlar om svensk industris kompetensförsörjning. De utbildningar vi certifierar är gymnasieutbildningar samt eftergymnasiala utbildningar. Men arbetet med att bygga teknikintresse hos ungdomar börjar långt tidigare.
Här satsar Teknikcollege på grundskolan. Det gör vi genom att samarbeta med bland annat Komtek och Arbetsmarknadskunskap.
Komtek är den kommunala Teknik-och Entreprenörskolan
KomTek vill visa tjejer och killar att det är kul att skapa med teknik.
KomTek initierades med tanke på att Sverige är i stort behov av att fler flickor och pojkar väljer ett yrke inom teknikområdet och kan se sig själva som framtidens ingenjörer, uppfinnare och entreprenörer. 2002 startade första KomTek i Örebro.
Idag finns KomTek i 24 kommuner. Nationell koordinator är KomTek Sverige. KomTek är ett komplement till undervisningen i skola och arbetsliv. Barn/unga kan gå på fritidskurser på eftermiddag/kväll. Deltagarna får möjlighet att, efter sin egen förmåga, prova sig fram i sitt tekniska skapande. Deltagarna får bygga och konstruera, och uppleva glädjen av att förstå.
Det övergripande syftet med satsningen på KomTek i Västerås är att öka rekryteringsbasen för teknikinriktade företag i regionen
Arbetsmarknadskunskap är en satsning som stöttar studie- och yrkesvägledare i deras arbete för att stärka ungas bild av den lokala och även nationella arbetsmarknaden. Det är till exempel inte självklart att söka en utbildning som du inte vet vad den leder till.
Om det pratas mer arbetsmarknad med barn, ungdomar och deras föräldrar i skolan kan vi bidra till att minska glappet mellan ungdomarna och jobben. Arbetsgivare från privata och offentliga verksamheter är bäst på att göra det – tillsammans med lärare, studie- och yrkesvägledare och skolledare.
I satsningen Arbetsmarknadskunskap erbjuds lektionsmedverkan och arbetsmarknadskunskap till regionens elever från årskurs sju till sista året på gymnasiet. Samtidigt bjuds deras föräldrar in till föräldramöten där man tillsammans med skolan pratar arbetsmarknadskunskap.